Sveikata, kaip gyvenimo vertybė. Sveikatos ugdymas – sąvoka, turinys, reikšmė. Sveikatos ugdymo kurso svarba mokytojui. Mokyklos uždaviniai, saugant ir ugdant moksleivio sveikatą. Pirminės sveikatos priežiūros specialistų ir mokyklos darbuotojų bendradarbiavimas sveikatos priežiūros ir ugdymo aspektu. Sveikatos ugdymo metodai. Integruotas sveikatos ugdymas, jo realizavimas mokykloje – formalusis ir neformalusis. Sveikatos ugdymo modelis. Visuminis sveikatos supratimas, sveikatos komponentai (fizinis, psichinis, emocinis, socialinis ir kita). Sveikatą lemiantys veiksniai (genetiniai, aplinkos, elgesio), jų ypatumai ir svarba. Visuomenės vertinimo kriterijai. Lietuvos gyventojų šiuolaikinės demografinės problemos, jų ryšys su gyvensena. Vaikų sveikatos vertinimo kriterijai. Sveikatos grupės. Sveikatos lapas mokykloje. Moksleivių sveikatos problemos, jų ryšys su ugdymo ypatumais, aplinka. Moksleivių sveikatos priežiūra. Sveikatos sutrikimo ir ligos sąvokos. Ligų rūšys. Ligų rizikos veiksniai ir priežastys (išorinės ir vidinės). Organizmo raidos etapai, jų apibūdinimas. Organizmo raidos dėsningumai. Fizinė raida, jos ryšys su aplinka, gyvensena ir vaiko sveikata. Moksleivių fizinės raidos įvertinimas. Galimi raidos ypatumai. Šiuolaikinės raidos tendencijos. Brandumas mokyklai – sąvoka, esmė, vertinimo svarba, reikšmė ir metodai. Judamojo aparato ir judėjimo reikšmė organizmui. Judamojo aparato sudėtinės dalys, jų funkcinė reikšmė. Fizinis aktyvumas, jo reikšmė įvairiais gyvenimo etapais. Fizinio aktyvumo formos. Fizinio aktyvumo skatinimas mokykloje. Kaulų, griaučių, raumenų kitimas raidos etapuose, ryšys su mityba, fiziniu aktyvumu ir kitais gyvensenos aspektais. Laikysena, jos formavimasis. Fiziologinė stuburo kreivė, galimi patologiniai pakitimai. Laikysenos sutrikimai, jų priežastys ir formos, ydingos laikysenos ir stuburo deformacijų prevencija. Mokyklinių baldų ir jų parinkimo reikšmė laikysenos formavimuisi. Skoliozė – problemos esmė, prevencija ir taktika. Plokščiapėdystė, jos priežastys, prevencija ir mokytojo taktika. Hipokinezija, jos priežastys ir pasekmės. Hiperkinezija, priežastys mokykliniame amžiuje, įtaka sveikatai. Kraujo ir kraujotakos funkcinė ir gyvybinė reikšmė, galimi kraujotakos sutrikimai, pirmoji pagalba ir taktika kraujuojant, ūmios mažakraujystės atveju, apalpus, staiga sustojus širdžiai. Kraujo sudėties ir kraujo gamybos organų veiklos sutrikimai, jų priežastys ir pasekmės. Mažakraujystė, jos ryšys su mityba ir gyvensena, mažakraujystės prevencija. Širdies veiklos vertinimas – pulso ir arterinio kraujo spaudimo nustatymas ir įvertinimas. Vaikų širdies veiklos sutrikimų priežastys, jų prevencija. Širdies ligų rizikos veiksniai, širdies ligų prevencija, formuojant sveikos gyvensenos įgūdžius. Imunitetas, kaip organizmo apsauga. Imuninė organizmo sistema. Imuniteto rūšys. Nespecifinis ir specifinis imunitetas. Imuniteto ryšys su gyvensena. Grūdinimasis, kaip imuniteto stiprinimo priemonė, grūdinimosi principai. Natūralaus ir dirbtinio imuniteto samprata. Vakcinacija, jos reikšmė. Infekcijos sąvoka. Infekcinių ligų sukėlėjai, jų rūšys. Infekcinių ligų plitimo keliai. Infekcinių ligų rūšys. Dažniausios oro lašiniu būdu plintančios infekcijos, jų prevencija. Žarnyno infekcijos, helmintozės – prevencinės priemonės. Dažniausios kraujo transmisinės infekcijos, jų prevencija. Kūno dangų (kontaktiniu keliu plintančios) infekcijos ir parazitozės, jų prevencija. Infekcinių ligų prevencija mokykloje. Dujų apykaita organizme. Kvėpavimas, taisyklingo kvėpavimo samprata ir reikšmė. Oro tarša, jos galimi šaltiniai ir jos įtaka sveikatai. Kvėpavimo sutrikimai, jų priežastys, pirmoji pagalba ir taktika. Dažniausios uždegiminės kvėpavimo organų ligos, jų priežastys ir prevencija. Virškinimo, mitybos ir medžiagų apykaitos sąvokos. Virškinimo organų ir virškinimo funkcijų raida. Dantys. Dantų ir burnos ertmės problemos mokykliniame amžiuje, jų priežastys ir prevencija. Virškinimo sutrikimai mokykliniame amžiuje, jų priežastys ir prevencija. Dažniausios virškinimo organų ligos, jų ryšys su gyvensena. Pagrindinės maisto medžiagos, jų reikšmė medžiagų apykaitoje. Maisto produktų grupės, jų cheminė sudėtis. Sveikos mitybos sąvoka. Sveikos mitybos principai ir taisyklės. Sveikos mitybos piramidė. Sveikos mitybos principų nepaisymo sukelti sveikatos sutrikimai ir ligos. Valgymo sutrikimai, jų priežastys ir pasekmės. Moksleivių maitinimo organizavimas mokykloje. Šalinimo procesai organizme kaip medžiagų apykaitos galutinė grandis. Šalinimo organai. Inkstai, jų funkcinė reikšmė. Dažniausios šlapimo organų ligos mokykliniame amžiuje, jų priežastys, galimos pasekmės ir prevencija. Vaikų šlapinimosi sutrikimai, jų priežastys, prevencija ir taktika. Inkstų ligos. Oda, jos funkcinė reikšmė. Odos pažeidimai, pirmoji pagalba. Užkrečiamos ligos, jų sukėlėjai, užsikrėtimo keliai ir prevencija. Odos priežiūros, drabužių ir avalynės reikšmė sveikatai. Supratimas apie jutimines sistemas, jų ryšys su pasaulio pažinimu ir mokymo procesu. Regos jutiminė sistema, jos reikšmė ugdymo procese. Regos sutrikimai, jų priežastys ir ryšys su mokymosi krūviu, aplinka, mityba, gyvensena. Regos sutrikimų paplitimas ir prevencinės priemonės, taktika mokykloje. Klausos jutiminė sistema, galimos klausos sutrikimų priežastys, prevencija ir taktika mokykloje. Supratimas apie vidaus sekrecijos liaukas, jų funkcinę reikšmę organizmo reguliacinėje sistemoje. Vidaus sekrecijos liaukų veiklos principai. Posmegeninė liauka, jos funkcinė reikšmė, ryškiausi jos sąlygojami sutrikimai. Skydliaukė, jos funkcinė reikšmė, dažniausi sutrikimai mokykliniame amžiuje, jų ryšys su mityba. Antinksčių funkcinė reikšmė, galimi veiklos sutrikimai, jų pasekmės. Kasa, jos funkcinė reikšmė. Cukrinis diabetas, jo paplitimas, priežastys, ryšys su mityba ir gyvensena, galimos komplikacijos ir jų prevencija. Lytis kaip psichofizinė žmogaus savybė. Lyties formavimasis, jo biologiniai ir socialiniai pedagoginiai lygiai. Galimi lyties formavimosi ir lytinio brendimo sutrikimai, jų prevencija. Lytinio potraukio realizavimas paauglystėje, ankstyvi lytiniai santykiai, jų galimos pasekmės. Šeimos planavimo metodai. Lytiniu keliu plintančios infekcijos, jų galimos pasekmės ir prevencija. Lytinis brendimas, organizmo pokyčiai jo metu. Lytinis ugdymas, jo reikšmė, tikslai, turinys ir ypatumai įvairiais amžiaus tarpsniais. Tėvų, pedagogų ir visuomenės vaidmuo lytiniame ugdyme. Nervų sistemos sandara ir funkcijos. Centrinė ir periferinė nervų sistema. Somatinė ir vegetacinė nervų sistema. Vegetacinė nervų sistema. Vegetacinės nervų sistemos funkcijos. Vegetodistonijos. Nugaros smegenys. Nugaros smegenų funkcinė reikšmė. Stuburo traumos, jų galimos pasekmės. Pirmoji pagalba ir taktika. Galvos smegenų sandara ir funkcinė reikšmė. Galvos traumos, jų galimos pasekmės, pirmoji pagalba ir taktika. Didžiųjų galvos smegenų pusrutulių žievė, jos funkcijos. Dažniausiai psichinės sveikatos sutrikimai mokykliniame amžiuje, jų priežastys ir ryšys su protiniu darbingumu. Neurozės, jų priežastys ir prevencija. Priklausomybės samprata. Priklausomybių požymiai. Priklausomybes sukeliančios medžiagos, jų grupės. Euforija. Abstinencija. Psichologinė ir fizinė priklausomybė. Rūkymas, jo įtaka sveikatai. Pasyvaus rūkymo ypatumai. Alkoholis, jo poveikis organizmui. Kitos priklausomybės. Priklausomybių pirminė prevencija, jos principai, socialinių įgūdžių ugdymas, informacijos pateikimas kaip pirminės prevencijos priemonės. Šeimos, pedagogų ir visuomenės vaidmuo priklausomybės prevencinių programų vykdyme. Mokymosi fiziologiniai pagrindai. Atmintis, atminties rūšys, ryšys su mokymusi. Moksleivių protinis darbingumas, jį sąlygojantys veiksniai. Protinio darbingumo nustatymas ir vertinimas. Nuovargis ir pervargimas. Pervargimo prevencija. Dienotvarkė, jos sudaryto principai. Pagrindinių dienotvarkės elementų higieninė charakteristika. Miegas, miego reikšmė. Miego higiena